Skip til hoved indholdet

Lokaletilskud til folkeoplysende foreninger

Til egne og lejede lokaler ydes lokaletilskud med 65% af de tilskudsberettigede udgifter.

Kort og godt om lokaletilskud

  • Tilskud gives til almindelige lokaler, hvori der udøves foreningsaktivitet, yder Samsø Kommune 65 % lokaletilskud.
  • Lokaler der anvendes til kontor, køkken, toilet, bad, depot osv. anses ikke for aktivitetslokaler, og der kan ikke ydes tilskud hertil.
  • Ifølge folkeoplysningsloven ydes der højst tilskud til en timeleje pr. lokale på (i 2025) max. 158,89 kr. Denne sats reguleres hvert år. Tilskuddet beregnes efter reduktion for den del af foreningens medlemmer der er 25 år eller derover. Det skal bemærkes, at ridehaller betragtes som almindeligt lokale, hvorfor der maksimalt kan ydes tilskud til en timeleje på 158,89 kr. Der foretages altid en konkret vurdering af lejeniveauet i hvert enkelt tilfælde.
  • Der gives ikke tilskud til fritidsaktiviteter for voksne personer på 25 år og derover, og der ydes derfor ikke tilskud til deres andel af udgifterne.

Hvem kan søge?

  • Foreninger der tilbyder fritidsaktiviteter for børn og unge under 25 år. Det er en forudsætning, at foreningen er hjemmehørende i Samsø Kommune.

Før foreningen får lokaletilskud (hvis der ikke er søgt før)

  • For at kunne ansøge om lokaletilskud skal foreningen først indsende ansøgning vedlagt kopi af BBR meddelelse for lokalet/ejendommen, der søges tilskud til (dette tjener til sikkerhed for, at lokalet må anvendes til foreningsformål).
  • Ansøgningen sendes til Børn, Unge og Kulturforvaltningen, hvorefter anmodningen vil blive behandlet af Kommunalbestyrelsen, da der i mange tilfælde er tale om en, for kommunen, varig udgift.
  • Der gøres opmærksom på, at foreningens indgåelse af lejemål forinden en kommunal godkendelse foreligger, er foreningens ansvar.

Hvornår er der ansøgningsfrist?

  • Senest den 15. januar indsendes ansøgning om tilskud til de udgifter, som er betalt hele det foregående kalenderår, Man søger altså om tilskud på baggrund af et helt års udgifter.
  • Det bemærkes, at for sent indkomne ansøgninger ikke vil blive behandlet.
  • Tilskuddet udbetales kort efter 15. januar.


Selve ansøgningen

  • Der udfyldes ansøgningsskema via ansøgningsportal på borger.dk. Find link til ansøgningsportal nederst på denne side.
  • Ansøgningen skal vedlægges originale kvitteringer for de udgifter, der søges tilskud til.
  • Ansøgningsskemaet om lokaletilskud skal udfyldes med:
    • Foreningens navn, adresse og CVR nummer. Hvis der er sket ændringer i forhold til brugerregistret, eksempelvis ny kasserer eller nyt kontonummer, bedes dette meddelt ved samme lejlighed og udfyldt korrekt på afregningsskema.
    • Opgørelse af medlemstal pr. 31. december, fordelt på samlet medlemstal og antal medlemmer på 25 år og derover. Denne oplysning skal bruges til at beregne foreningens tilskud, idet tilskuddet reduceres for den % del af foreningens medlemmer der er 25 år eller derover. Oplysningerne påføres afregningsskemaet.
    • Ledere, instruktører og bestyrelsesmedlemmer anses ikke for aktive deltagere og skal derfor holdes udenfor i denne beregning.
    • Opgørelsen skal omfatte foreningens aktive medlemmer. Derved forstås kontingentbetalende medlemmer, der via medlemskab har stemmeret på generalforsamlingen eller medlemsmødet. Til forskel herfra har passive medlemmer ingen indflydelse på foreningens ledelse, og de betaler ofte et reduceret kontingent i forhold til aktive medlemmer.
  • Som nævnt ydes der kun lokaletilskud til timelejer på maksimalt 158,89 kr. (2025) til almindelige og andre lokaler inkl. ridehaller. For at kunne kontrollere dette skal der for hvert lokale opgøres det timetal, de har været brugt til foreningsaktivitet. Når man kender de samlede udgifter, kan timelejen herefter beregnes. På ansøgningsskemaet kommer herefter specifikationen af forskellige udgiftsposter, der kan ydes tilskud til.
  • Hvis ansøgningen er indsendt korrekt, modtager du efterfølgende en kvittering. Modtager du ingen kvittering, er ansøgningen ikke indsendt.

Foreningens regnskab

  • I forbindelse med ansøgning om lokaletilskud skal foreningen indsende et regnskab.
  • Regnskabet skal – uanset foreningens regnskabsår – omfatte kalenderåret og være opbygget, så det opfylder de krav, kommunen i henhold til lovgivningen skal stille til regnskabsaflæggelsen. Det vil sige, det skal kunne kontrolleres, at de beløb, der er udbetalt i offentligt tilskud, står i tilskudsregnskabet som en indtægt. De udgifter, der søges om lokaletilskud til, skal også fremgå, ligesom indtægter fra kontingent skal kunne kontrolleres i forhold til medlemstallene. Det revisionspåtegnede regnskab skal indsendes.

Hvorledes afregnes lokaletilskuddet?

  • Når Børn, Unge og Kulturforvaltningen efter 15. januar har modtaget ansøgningsmaterialet fra foreningerne, vil der blive foretaget en grundig gennemgang af det indsendte afregningsmateriale. Dette sker for at kunne vurdere samtlige foreningers lokaletilskudsforhold. Tilskuddet vil herefter blive overført til foreningens NEM-konto.
  • Det er vigtigt at gøre sig klart, at tilskudsordningen principielt tager sigte på at støtte rammen omkring en forenings aktivitet, og ikke indholdet i aktiviteten. Derfor kan der helt bogstaveligt kun ydes tilskud til udgifter ved lokalet, forstået som gulv, vægge og loft og ikke til de ting, der findes i lokalet, typisk inventar, reoler lamper osv.
  • På ansøgningsskemaet skal følgende udgiftsarter specificeres: Renter og bidrag af prioritetsgæld til egne lokaler, husleje, hytteleje, halleje, ejendomsskatter og renovation, forsikringer vedrørende lokaler, ordinær vedligeholdelse, el, vand, varme, rengørings- løn og midler, tilsyn.
  • Ansøgningen skal vedlægges originale kvitterede bilag for de udgifter, der søges om tilskud til. Der accepteres kun giro- og eller bankkvitteringer eller PBS-betalinger suppleret med kontoudskrifter. Private dags dato kvitteringer accepteres ikke. Hvis man har haft indtægter f.eks. ved udleje af lokalerne eller ved arrangementer, skal denne indtægt fradrages de samlede udgifter. Arrangementer og kampe, hvor der tages entre, regnes ikke for almindelig foreningsaktivitet. Der kan derfor ikke søges om tilskud til lokaleudgifter i den forbindelse. Det skal bemærkes, at der kun kan medtages udgifter, der er betalt i det regnskabsår, der søges tilskud til.

Medlemslister

  • Foreningen skal som nævnt til brug for tilskudsberegningen opgøre sit medlemstal pr. 31. december hvert år. Ifølge lovgivningen kan kommunen ikke direkte forlange at få udleveret foreningens medlemsliste; men det forlanges, at medlemslisterne forefindes i foreningens varetægt i mindst 5 år, svarende til de almindelige regler for opbevaring af originalt regnskabsmateriale.
  • Baggrunden herfor er, at kommunernes eksterne revision skal have mulighed for at indkalde medlemslisterne for at foretage kontrol af det grundlag, som tilskuddet er beregnet på. Kommunen kan også via advokat eller revisionsselskab indhente medlemsoplysninger fra foreningen
Ansøg om lokaletilskud Erklæring om indhentelse af børneattest

Hold dig orienteret om Samsø Kommune

Samsø Kommune

Søtofte 10
8305 Samsø

Telefon: +45 87 92 22 00
Mail: 

CVR-nr.: 23 79 55 15

Oplever du problemer med hjemmesiden?
Kontakt Samsø Kommunes webmaster
aumifl@samsoe.dk

Genveje til