Hjem Borger Kultur og fritid OPEN CALL | Samsø Kommunes Billedkunstråd

OPEN CALL | Samsø Kommunes Billedkunstråd

Nyuddannede kunstnere søges til udstilling på Samsø.

Samsø Kommunes Billedkunstråd arrangerer en udstilling i Anton Rosen Huset på Samsø d. 13. juni – 15. aug. 2025. Udstillingen tager udgangspunkt i en lokal samling af grafik og artefakter af Henry Heerup, som ønskes perspektiveret af en række samtidskunstnere.

Søren Caspersen har et antikvariat i Brundby på Samsø og har samlet Heerups grafik og artefakter hele sit liv. Hans samling rummer over 30 originalgrafiske værker samt tegninger, irmadåser, receptkuverter, tallerkner, plakater, bøger m.m. af Heerup.

Til den kommende udstilling leder vi efter en reaktion på denne Heerup-samling og det ”at samle”; en parafrase, en gendannelse og/eller et nyt greb på Caspersens samling af Heerups grafik og artefakter. Det kan også være et modsvar ift. en relevant anden samling af kunst og artefakter. Du kan forholde dig til et enkelt stykke grafik, hele samlingen eller det at samle som sådan. Hvad betyder det at samle i dag? Og hvad betyder Heerups virke i sin og vores samtid?

Send os dit overraskende bud i et hvilket som helst medie eller som flere medier.

Udstillingen ender ud med op til otte nyligt uddannede kunstnere på 1. sal, parallelt med en præsentation af Søren Caspersens samling i stueetagen. Dit værk vil således blive præsenteret sammen med andre nye værker skabt til udstillingen.

Open Call kriterier

-    Du skal være færdiguddannet fra et af de tre kunstakademier i Danmark mellem 2020-2024

-    Indsend dit koncept på max. 1 side

-    Indsend dit CV på max. 1 side

-    Indsend 5 siders dokumentationsmateriale (af din praksis) + 1 sides visuel skitse (der følger dit koncept)

Frivilligt

-    Hvis du har mod på at lave en 1/2 dags event med formidling og workshop for børn, kan vi tilbyde et særskilt honorar for dette på kr. 5.000,-, hvis vi modtager fondsmidler. Kr. 2.500,- kan garanteres.

-    Beskriv på ½ side hvordan du tænker dette koncept.

Send samlet pdf til e-mail: billedkunstraadet@samsoe.dk.

Deadline 1 august 2024.

Økonomi

Samsø Kommunes Billedkunstråd søger fonde om kr. 10.000,- til udstillingshonorar til de medvirkende kunstnere. Hvis vi ikke modtager fondsmidler, garanterer vi et honorar på kr. 2.000,-

Herudover opfordrer vi de deltagende kunstnere til selv til at ansøge om produktionshonorar og produktionsmidler hos Statens Kunstfond. Det er kunstneren selv, der står for og kan ansøge om dette.

Praktisk

Anton Rosen Huset ligger i Tranebjerg på Samsø og rummer foruden to udstillingsrum også øens turistinformation. Huset besøges hvert år af ca. 20.000 gæster.

Samsø Kommunes Billedkunstråd hjælper med opsætning af udstillingen og vil også være behjælpelige med rejse og overnatning i forbindelse med udstillingsopsætning. Vi udsender pressemeddelelse og afholder fernisering. Derudover kan vi stå til rådighed og være behjælpelige med at finde evt. lokale, specifikke materialer.

Vægophængning: Der er galleriskinner i udstillingsrummet, og alt skal hænges i wire, medmindre der bygges eksterne vægge.

Medsendt

-    Billedoversigt over Søren Caspersens Heerup-samling

-    Oversigt over Anton Rosen Husets 1. sal

-    Oversigt over tilgængeligt teknisk udstyr og podier

Kontakt

Har du spørgsmål til vores Open Call kan du kontakte Samsø Kommunes Billedkunstråd på billedkunstraadet@samsoe.dk.

Open Call kriterier

-    Indsend dit koncept på max. 1 side

-    Indsend dit CV på max. 1 side

Frivilligt

-    Beskriv på ½ side hvordan du tænker dette koncept.

Send samlet pdf til e-mail: billedkunstraadet@samsoe.dk.

Deadline 1 august 2024.

Hold dig orienteret om Samsø Kommune

Samsø Kommune

Søtofte 10
8305 Samsø

Mail:

CVR-nr.: 23 79 55 15

Oplever du problemer med hjemmesiden?
Kontakt Samsø Kommunes webmaster
aumifl@samsoe.dk