Som følge af EU’s CO2-kvotesystem skal Samsø Rederi i 2024 købe CO2-kvoter for godt 1 mio.kr. for at kompensere for PRINSESSE ISABELLAs CO2-udledning. I de følgende år forventes det, at der gives dispensation.
EU’s CO2-kvotesystem bestemmer, hvordan der skal kompenseres for forskellige former for og mængder af CO2-udledninger. Det er dog ikke entydigt, og der har derfor været en længere proces med fortolkning og dialog med myndigheder. Det er nu mundet ud i, at Samsø Rederi i 2024 skal købe CO2-kvoter som kompensation for PRINSESSE ISABELLAs CO2-udledning. Samsø er den eneste ø-kommune, hvor rederiet skal kompensere ved at købe CO2-kvoter, hvilket skyldes, at PRINSESSE ISABELLA er den eneste ø-færge af sin størrelse og over tærskelværdien på 5.000 bruttoregistertons.
CO2-kvoter købes på et marked for sådan kompensationshandel, og pris fluktuerer med udbud og efterspørgsel. Den samlede pris for CO2-kvoterne er således først kendt, når der er handlet, men det forventes at blive 1-1,5 mio.kr.
Indkøb af CO2-kvoterne forventes alene at skulle ske i 2024. Fra og med 2025 forventes det, at Samsø Rederi bliver omfattet af en dispensation. Der kan gives dispensation til øer med færre end 200.000 indbyggere, og det er forventningen, at Samsø vil blive omfattet af en sådan dispensation for næste år. Muligheden for dispensation vil være der til og med 2030; ambitionen er, at Samsø Rederi inden da har gennemført en grøn omstilling af ruten mellem Sælvig og Hou.
Foruden EU’s CO2-kvotesystem vil der fra 2025 være et nationalt krav om betaling af CO2-afgift. Staten har dog afsat en pulje til kompensation til kommunerne, og Samsø Kommune arbejder på, at disse midler i høj grad prioriteres til at kompensere færgedrift, der er essentiel infrastruktur.